joi, 19 aprilie 2012

Ghidul Autostopistului Galactic, Douglas Adams

            ''...Exista o arta sau, mai degraba, un clenci al zborului.
            Clenciul rezida in a invata cum sa te arunci la sol si sa ratezi.
            Alege o zi frumoasa si incearaca.
            Prima parte este usoara.
            Tot ce trebuie este pur si simplu abilitatea de a te arunca inainte cu toata greutatea si vointa de a nu-ti pasa ce te va durea.
            Adica te va durea daca esuezi sa nu atingi solul.
            Cei mai multi oameni nu reusesc sa nu atinga solul si, daca incearca intr-adevar ce lumea, cel mai probabil vor rata in tentativa lor rau de tot.
            In mod clar aceasta a doua parte, cea a ratarii, este cea care prezinta cele mai multe dificultati.
            Una dintre probleme este aceea ca trebuie sa ratezi solul din intamplare. Nu este bine sa ratezi intentionat, pentru ca nu vei izbuti. La jumatatea distantei pana la sol trebuie ca atentia ta sa fie distrasa de ceva in mod brusc, astfel incat sa nu te mai gandesti la faptul ca esti in cadere sau la impactul cu solul sau la cat de tare te va durea daca nu reusesti sa ratezi solul.
            Este recunoscuta dificultatea de a-ti indrepta atentia in alta parte de la aceste trei lucruri in fractiunea de secunda pe care o ai la dispozitie.De aici rezulta si esecul celor mai multi oameni si deziluzia lor ulterioara legata de acest sport spectaculos si generator de fiori.
            Insa daca esti suficient de norocos ca atentia ta sa fie distrasa in momentul crucial de, sa zicem, o pereche minunata de picioare ( tentacule, pseudopode, in conformitate cu tipul de fiinta si/sau inclinatia personala ) sau de o bomba care explodeaza in imadiata ta vecinatate sau de zarirea neasteptata a unei specii extrem de rare de carabus care se catara pe o planta apropiata, atunci, in uluiala ta, vei rata complet solul si vei ramane atarnat la doara cativa centimetri deasupra lui, intr-o maniera care poate parea cam zanateca.
            Acesta este un moment adecvat pentru concentrare delicata si extraordinara. Sa atarni si sa plutesti, sa plutesti si sa atarni. Ignora toate gandurile legate de greutatea ta si lasa-te pur si simplu purtat de curenti tot mai sus.
            Nu asculta ce-ti spune cineva in aceasta clipa, deoarece este putin posibil sa iti zica ceva care sa te ajute. Cel mai probabil este sa iti spuna ceva de genul: Doamne, nu se poate sa zbori!. Este vital sa nu-i crezi, altfel se va dovedi brusc ca au dreptate.
            Inalta-te mai sus si tot mai sus. Testeaza cateva rostogoliri, pe cele mai blande la inceput, apoi pluteste deasupra varfurilor de copaci respirand cu regularitate.
            SA NU FACI CU MANA NIMANUI.
            Dupa ce vei reusi de cateva ori, vei descoperi ca poti atinge momentul de distragere tot mai usor. Atunci vei fi invatat tot felul de lucruri despre cum sa-ti controlezi zborul, viteza, manevrabilitatea, iar trucul aici sta in faptul ca nu trebuie sa te gandesti prea mult la ceea ce vrei vrei sa faci, ci sa te lasi sa se intample ca si cum ar fi inevitabil.
            Vei invata, de asemenea, cum sa aterizezi corect, un lucru pe care aproape cu siguranta il vei face prost, chiar prost de tot, de la prima incercare.
            Te poti alatura unor cluburi private de zbor, care sa te ajute sa ajungi mai repede la momentul critic al distragerii. Aceste cluburi angajeaza oameni cu trupuri sau opinii surprinzatoare, care se ivesc brusc din spatele tufisurilor si dezvaluie si/sau spun ce au de aratat/spus in momentele critice.Putini autostopisti autentici isi vor permite sa se alature unor asemenea cluburi, dar este posibil ca unii sa gaseasca de lucru ceva temporar in cadrul lor.''

2 comentarii: